פרופ' יגאל אלעד

המחלקה לפתולוגיה של צמחים ומדע העשבים, מכון וולקני, ראשון לציון

פרופ' יגאל אלעד, חוקר מחלות צמחים במחלקה לפתולוגיה של צמחים וחקר העשבים, המכון להגנת הצומח שבמכון וולקני.
כיום גמלאי-חוקר ומזה שנים עוסק בחקר מחלות צמחים ומחולליהן. חוקר ומפתח אמצעי התמודדות עם המחלות בעזרת אמצעים תרבותיים (אגרוטכניים), ביולוגים, משרני עמידות והדברה משולבת – תוך הפחתת השימוש בתכשירי הדברה כימיים.

מדוע צמחים מושפעים משינויי אקלים?

צמחים מושפעים מכל הסובב אותם. מלבד ממשק המים המשמש את הצמחים באשר הם וחומרי ההזנה שמאפשרים גידול נאות, צמחים מושפעים במהלך גידולם ובשלבים שונים של התפתחותם, מגורמים שונים כגון טמפרטורות יום ולילה – ערכיהן ומשך התרחשותם, לחות יחסית ורטיבות (טל) על גבי אברי הצמח, הרכב הגזים באוויר הסובב ובכלל זה ריכוז הפחמן הדו חמצני בנוף וריכוז החמצן בבית השורשים, כמות גשם, חלוקת הגשמים ועוצמת אירועי הגשם, סופות ואירועי קיצון אקלימיים, עוצמת קרינת אור ואור שאינו נראה (כגון אדום רחוק ואולטרה סגול), טיב הקרינה והרכבה, חומרים בסביבה המידית של הצמח ובכלל זה חומרים מעכבים או מעודדים, אורגניזמים שונים – מועילים, סמביונטים או מזיקים. בין האורגניזמים הנמצאים בסביבה הישירה של הצמחים בבית השורשים או על פני הנוף קיימים מיקרואורגניזמים רבים שהשפעתם יכולה להביא לעידוד צמיחה או לחילופין להסב נזק. קיימים אפילו מיקרואורגניזמים שחיים בתוך רקמות הצמח התת אדמתיות או שעל פני האדמה ובהם אנדופיטים שעיקר פעילותם מיטיבה עם הצמח. לצערנו, בין המיקרואורגניזמים שעל פני הצמח או בתוכו קיימים גם כאלה שמזיקים לו ובמעשה החקלאי אפילו ישפיעו על גידולו ועל ההנבה – כמות היבול או איכותו. שינויים במדדים שונים מאלה המוזכרים כאן בסביבת הצמחים או מדדים אחרים יביאו בוודאי לשינויים בשלבי גידול שונים של הצמחים וישפיעו רבות על גידולים חקלאיים ותפקודם. שינויים שנמדדו כבר בעשרות השנים האחרונות יתכן ונתנו כבר את חותמם על צמחים שונים והשינויים הצפויים עשויים להשפיע על הנוף הצמחי בכל מקום ובכלל זה בשדות חקלאיים.

לצמחים יש מחלות – הייתכן?

מבין המיקרואורגניזמים שנמצאים בסביבה המידית של הצמח ואפילו בתוכו קיימים לא מעטים הגורמים לו נזק. מחלת צמחים הינה זאת הגורמת נזק לצמח בשלבי גידול שונים. צמחים הגדלים בסביבה טבעית או כגידול חקלאי נראים בדרך כלל כבריאים אך לעיתים חלקם יסבלו ממחלות הפוגעות בהתפתחותם. מחלת צמחים הינה ליקוי ופגיעה במצבו הנורמלי של צמח אשר מפריעים או משנים את אפיוני גידולו ותפקודו והיא יכולה להיגרם על ידי גורמים ביוטיים, הלא הם המיקרואורגניזמים הפתוגנים – גורמי המחלות. כל מין צמחים ורשימת המחלות האופייניות לו ובכל מקרה רק חלקן הן מחלות חשובות ומשפיעות במין צמחים מסוים. התרחשות, שכיחות וחומרה של מחלת צמחים יכולה להשתנות בעונות השנה השונות ובשלבי גידול שונים ותלויה בנוכחות גורם הפגיעה, תנאי המיקרואקלים בהם נמצא הצמח, אפיוניי הסובב את הצמח וקיום רקמת צמח רגישה לגורם המחלה. רשימות מיקרואורגניזמים נפוצים ושאינם נפוצים אשר פוגעים בצמחים חקלאיים בישראל נמצאות באתר העמותה למחלות צמחים: https://phytopathology.org.il//מחלות-צמחים

מיקרואורגניזמים הנמנים על גורמי המחלות קיימים בקבוצות אואומיצטים, פטריות עילאיות (Dikarya) שמתחלקות לפטריות שק (Ascomycota), פטריות בסיסה (Basidiomycota) וזיגומיצטים (Zygomycota), חיידקים (Bacteria) וחיידקונים (Phytoplasma), ברגונים (Spiroplasma), נגיפים (Viruses) ונגיפונים (Viroides). בנוסף, הצמחים עשויים להיפגע גם על ידי מכרסמים, ציפורים, עשבים, צמחים טפילים, אורגניזמים פרוקי רגליים (חרקים ואקריות), נימיות (Nematodes), חלזונות (Mollusca), ועוד, אך אלה אינם נמנים על גורמי מחלות הצמחים ולא אתייחס אליהם כאן.

תובנות חדשות במחלות צמחים, בעריכת אלעד י', דומברובסקי א', מנוליס-ששון ש' ועזרא ד', הוצאת המחלקה לפתולוגיה של צמחים וחקר העשבים.
אלעד י', דומברובסקי א', מנוליס-ששון ש' ועזרא ד' (2021) מחלות צמחים, בספר תובנות חדשות במחלות צמחים, בעריכת אלעד י', דומברובסקי א', מנוליס-ששון ש' ועזרא ד', הוצאת המחלקה לפתולוגיה של צמחים וחקר העשבים.

גם מחלות אביוטיות ופגעי הצמחים שאינם מדבקים משפיעים על צמחים בכלל וגידולים חקלאיים. בכלל זה פגיעות פיזיות ופציעת אברי צמח, עודף או מחסור ביסודות מזון, מחסור, עודף או חוסר איזון באיכות וכמות האור, קרינה חזקה, לחות יחסית לא מתאימה, מחסור או עודף מים, יחס לא מתאים של רטיבות קרקע וחמצן, תגובה חומצית או בסיסית קיצונית של הקרקע ותמיסת הקרקע, טמפרטורה נמוכה או גבוהה, פגיעה מחומרי הדברה או מחומרים אחרים באוויר ובקרקע, גורמים מכניים, ומבנה הקרקע ודחיסותה. השפעה ישירה של גורמים אלה אינה מענינו של פרק זה אבל השפעתם על גורמי המחלה המדבקים הינה חשובה, וההשפעתם על מחלות צמחים הינה חלק חשוב מהמחקר הפיטופתולוגי (מדע מחלות הצמחים, Phytopathology). מחקר פיטופתולוגי רב מתרחש מזה שנים רבות במחלקה לפתולוגיה של צמחים שבמכון וולקני. לאחרונה סוכמו נושאים שונים של מחלות צמחים בספר אינטרנטי ובו גם פרק מפורט יותר מהכתוב כאן על מחלות צמחים:

פתוגנים יכולים להיות בעלי אופי ביוטרופי, נקרוטרופי או המי-ביוטרופי. ביוטרופים (טפילים בהכרח) נזקקים לרקמת צמח חיה לצורך קיומם. על הביוטרופים, לדוגמא, נמנים פטריות הגורמות למחלות קימחון וחלדון בצמחים שונים, נגיפים, חיידקים וחיידקונים. גורמי מחלה נקרוטרופיים, בחלק ממחזור חייהם, לא נמצאים בקשר עם הצמח החי וניזונים מרקמה מתה ומחומר אורגני כמו חיידקים המפרישים טוקסינים (לדוגמא Pseudomonas syringae) או מפרישי אנזימים פקטוליטיים (מיניErwinia, Pseudomonas, Ralstonia  ), פטריות כגון גורמי עובש אפור (Botrytis cinerea), קשיונה גדולה (Sclerotinia sclerotiorum), גרב (מיני Venturia), מק שורש (Rhizoctonia solani ) ואואומיצטים כגון גורמי המקמקת (מיני Pythium). פתוגן המיביוטרופ הינו בעל שלב ביוטרופי אך בשלב אחר בכדי להשלים את מחזור חייו ובעיקר בכדי להנביג, הוא "הופך" לנקרוטרופ ומתקיים מרקמת צמח מתה אותה הוא הורג על ידי הפרשת רעלנים, אנזימים וחומרים אחרים בדומה לנקרוטרופים, לדוגמא האואומיצט Phytophthora infestans הגורם לכימשון בעגבנייה ותפוח אדמה, הינו בעל שלב מוקדם רדום, ביוטרופי ועם התמוטטות רקמת הצמח האואומיצט מתפתח על חומר צמחי רקוב.

נגיף כתמי נבילת העגבנייה בפלפל Tomato spotted wilt virus (TSWV)
נגיף כתמי נבילת העגבנייה בפלפל Tomato spotted wilt virus (TSWV)
כיב חיידקי נגרם על ידי החיידק Clavibacter michiganensis גורם לתמותת צמחי עגבנייה בחממה
כיב חיידקי נגרם על ידי החיידק Clavibacter michiganensis גורם לתמותת צמחי עגבנייה בחממה
כימשון בעלי עגבנייה נגרם על ידי האואומיצט Phytophthora infestans
נגיף כתמי נבילת העגבנייה בפלפל Tomato spotted wilt virus (TSWV)

מינים וזנים של צמחים הינם רגישים במידה שונה או אינם רגישים להתפרצות מחלות בהם ובחלקם התפתחה העמידות באופן טבעי או פותחה על ידי טיפוח לשם מניעת נזקים בגידול חקלאי. הופעת העמידות אף היא לעיתים יכולה להיות מושפעת מתנאי סביבה. בסביבה הטבעית לוקחות המחלות חלק ביחסים ובשיווי המשקל עם פרטים או אוכלוסיות של צמחים אך במעשה החקלאי למחלה תהיה חשיבות כשגורם המחלה מסב נזק כלכלי לאיכות היבול וכמותו בעת גידול הצמח, לאחר קטיף או בעונות גידול עוקבות. נזק ממחלה מתחיל בנזק ברמה התת-תאית ומתפתח לקבוצת תאים ולרקמה שלמה. גורם המחלה נמצא בקשר ישיר עם תאי הצמח; בדרך כלל עם חלקם, אך השפעתו הינה נרחבת יותר מאשר חלקי הרקמה הצמחית איתם הוא נמצא במגע ישיר. בסופו של דבר ייתכנו מקרים בהם מחלות גורמות לתמותת צמחים במוקדם (מחלות נבטים) או מאוחר בשלבי גידול הצמחים.

כאשר קיימים גורם מחלה וצמח רגיש, התפתחות מחלות מושפעת מטמפרטורה, לחות יחסית ורטיבות נוף, רטיבות קרקע, תגובת pH של הקרקע, סוג הקרקע (קלה או כבדה וחרסיתית) או מצע הגידול, יסודות הזנה ופוריות הקרקע. לכל פתוגן ומחלה יש תנאי מיקרו-אקלים מתאימים להתפתחות ובעיקר טמפרטורה. מחלות צמחים ככלל או שלבים מסוימים במחזור החיים של גורם המחלה מושפעים מלחות יחסית כך שיש כאלה שהינם מוגברי לחות ואחרים שלחות יחסית גבוהה אינה דרושה להם. לדוגמא, כימשון עגבנייה ותפוח אדמה (P. infestans) הינו מחלה מוגברת לחות בעוד הדבקה בקמחונות רבים אמנם מתעודדת בלחות יחסית גבוהה אך הנבגים מתים בטיפת מים מחד ומאידך המחלה שורדת במידה רבה על גבי נוף הצמחים בתנאי לחות יחסית נמוכה. רטיבות קרקע גבוהה או נמוכה עשויה להיות הגורם המשפיע בהתפתחות מחלות ריקבון שורש. ריבוי מים בקרקע מפחית את זמינות החמצן לשורשים ומעלה את ריכוז הפחמן הדו חמצני בקרקע כך שהשורשים עשויים להפוך לרגישים יותר לאורגניזמים הגורמים לריקבון שורשים.

מחלות צמחים בעלי חיטה. נראות על גבי העלים שתי פטריות. האחת צהובה כתומה הינה Uredo glumarum הגורמת למחלה חילדון צהוב והשנייה, הלבנה, נקראת Blumeria graminis הגורמת לקמחון החיטה. על גבי העלה נראה גם הזק בדמות חוורת (כלורוזה) שמשמעה איבוד כלורופיל בתאים.
מחלות צמחים בעלי חיטה. נראות על גבי העלים שתי פטריות. האחת צהובה כתומה הינה Uredo glumarum הגורמת למחלה חילדון צהוב והשנייה, הלבנה, נקראת Blumeria graminis הגורמת לקמחון החיטה. על גבי העלה נראה גם הזק בדמות חוורת (כלורוזה) שמשמעה איבוד כלורופיל בתאים.

תהליכי התגוננות בצמחים אף הם מושפעים מתנאים כגון, טמפרטורה וריכוז יסודות הזנה, תנאים אשר עשויים לקבוע את מידת יכולת ההגנה, הופעת מחלה או חומרת המחלה. לחילופין ייתכנו תנאים שימנעו מחלה בגידולים שונים ואילו באחרים יגרמו נזק. הזנת הצמח משפיעה גם היא על מחלות צמחים. ריכוז גבוה של חנקן מעודד מחלות מסוימות. לעומת זאת מחלות עשויות להיות חמורות בתנאי ריכוז נמוך של יסודות אשלגן, סידן ומגניון.

השפעת העלייה בריכוז הפחמן הדו חמצני

ריכוז הפחמן הדו חמצני (פד"ח) באוויר עלה מ 280 חלקים למיליון (ח"מ) לפני המהפכה התעשייתית אל מעבר ל 400 ח"מ בסוף העשור הקודם. פד"ח מוטמע בצמחים בתהליך הדיות (פוטוסנטזה) ויש צמחים שמגיבים בגידול מואץ והנבה מוקדמת או מוגברת עם עליית ריכוזו באוויר. פד"ח מעורר גם תגובות שונות בצמחים, משפיע על יחס הביומסה של השורש והנוף, פוטוסינתזה ונשימת תאי הצמח. מעבר לכך נמצא במחקר שהעלייה הצפויה בטמפרטורה עשויה להשפיע שלילית על ההגברה בקצב הפוטוסינתזה בריכוז פד"ח מוגבר בשלבי גידול מסוימים ובצמחים שונים.

באשר להשפעת ריכוז הפד"ח על מחלות צמחים, היא יכולה להיות מעודדת או לעיתים מרסנת. במקרים בהם אברי צמח נעשים גדולים יותר מוגברים הפוטוסינתזה, שטח העלים, גובה הצמחים והביומסה שלהם ויכול להיווצר מצב בו האוורור בין אברי הצמח פחות ובתנאי לחות יחסית ורטיבות מוגברים על פני אברי הצמח יתפתחו פתוגנים מוגברי-לחות ביתר עצמה. במחקר בודד נמצא גם ש'פוריות' פתוגן הוגברה לאחר חשיפה חוזרת לרמה גבוהה של פחמן דו חמצני. מאידך, פד"ח עשוי להשפיע על עמידות צמחים. בבדיקה של מספר מערכות צמח-פתוגן באשר להשפעת פד"ח בריכוז גבוה דווחה עלייה בחומרת מחלה בשש מתוך עשר מערכות בהן מעורבים פתוגים ביוטרופים ופחיתה בחומרת מחלה בארבע מערכות אחרות. בתשע מתוך 15 מערכות שנסקרו עם פטריות נקרוטרופיות עלתה חומרת המחלה, בארבע מערכות אחרות פחתה החומרה ולא השתנתה חומרת המחלה בשתיים מהן.

נלמדה השפעה של פחמן דו חמצני על שלוש מחלות בסויה: כתם חום בעלים (פטרייה – Septoria glycines), כשותית בנוף (אואומיצט – Peronospora manshurica) ונבילה פתאומית (פטרייה המועברת בקרקע – Fusarium virguliforme). התגובה לרמת פחמן דו חמצני מוגברת הייתה שונה בין המחלות: כשותית הופחתה, מחלת כתם חום הוגברה במעט ונבילה פתאומית לא הושפעה כלל; בשני המקרים הראשונים נמצאה תרומה גם לשילוב פחמן דו חמצני עם אוזון ברמה מוגברת (Eastburn et al., 2010). Kobayashi et al.  (2006) למדו את ההשפעה של עליית ריכוז הפחמן הדו חמצני באוויר מהריכוז הקיים לריכוז מוגבר (200-480 μmol mol–1) על חומרת שתי מחלות בתנאי שדה: הפטרייה Magnaporthe oryzae שגורמת לכתמים על צמחי אורז ו-  Rhizoctonia solaniשגורמת לשידפון נדן. צמחי האורז היו יותר רגישים ל M. oryzae ונמצא בעליהם פחות סיליקון אשר לו מיוחסת הקניית עמידות למחלה. שדפון הנדן הוגבר ובמקרה זה יוחס השינוי לנוף הסבוך יותר באווירה עשירה בפד"ח אשר תרם לסיכוי רב יותר של הפטרייה ריזוקטוניה לפגוש רקמה רגישה למחלה (Kobayashi et al., 2006).

שינויים צפויים גם באוכלוסיות מיקרואורגניזמים שונים, שוכני קרקע ונוף אשר להם אינטראקציה עם צמחים ואשר משפיעים על ביטוי מחלות בצמחים. מיקרואורגניזמים אנדופיטים מאכלסים צמחים רבים מבלי לגרום לתסמיני מחלה נראים לעין. אנדופיטים יכולים להשפיע חיובית על הצמח המאחסן באמצעות זירוז אספקת יסודות מזון לאברי הצמח, הפרשת פקטורי גדילה והורמונים צמחיים, הגנה מפני עקות ביוטיות כמו מחוללי מחלה וסבילות גבוהה לעקות אביוטיות כגון יובש, חום או מליחות גבוהים (Liarzi & Ezra, 2014). השפעת שינויי אקלים נלמדה במערכת הסמביוזה בין זון לפטרייה אנדופיטית  Neotyphodium ונמצא שבריכוז פד"ח גבוה התקיים אכלוס רב יותר בפטרייה מאשר בריכוז רגיל של הגז באוויר בעוד האכלוס לא הושפע מעליית טמפרטורה והגברת גשם (Brosi et al., 2011). עליה בריכוז פד"ח באוויר, על ידי העשרת מקורות פחמן זמינים בצמח, משפיעה על מיקרואורגניזמים שבקשר עם הצמח ובכלל זה על מיקוריזה.

נראה שההשפעה של רמת פד"ח גבוהה תלויה בהשפעה הפרטנית על גורם המחלה, בהשפעה על הצמח ורגישותו, בהשפעה על מיקרואורגניזמים אחרים ועל האנטראקציה בניהם ומשתנה בכל צרוף מין פתוגן – מין צמח. פד"ח גבוה ישפיע על גידול צמחים מסוימים והנבה ועשוי לעודד מחלות מסוימות אך תושפע גם מידת העמידות של צמחים.

 

השפעת העלייה בריכוז הפחמן הדו חמצני

השירות המטאורולוגי הישראלי דיווח שהטמפרטורה הממוצעת בישראל עלתה בכ-1.4 מ"צ מ-1950 ועד סוף העשור הקודם. לפי מודלים אקלימיים מקובלים הטמפרטורה הממוצעת צפויה לעלות עוד בכמ"צ אחת ואף יותר עד 2050. מ 1950 חלה עלייה במספר הימים והלילות החמים, במיוחד בקיץ, וירידה במספר הימים והלילות הקרים ומגמה זו צפויה להימשך. כמות המשקעים הכללית בישראל פחתה במקצת בשלושים השנים האחרונות, בעיקר בצפון מזרח, ועל פי תחזיות המודלים לסוף המאה ה-21 היא תפחת בשיעור ממוצע של בין 15 ל 25% ביחס לתקופה 1990-1961 (יוסף וחוב', 2019). האם שינויי אקלים כבר השפיעו על מגפות צמחים?

בגלל היות הפתוגנים והצמחים אורגניזמים חיים המושפעים מתנאי המיקרואקלים המתרחשים סביבם, צפוי ששינויי אקלים ישפיעו עליהם ועל האינטראקציה בניהם כך שבכל מערכות צמח-פתוגן שונות תשתנה התרחשות של מחלות הצמחים. מידת השינויים וטבעם, חיוביים או שליליים, אינם ברורים. בנוסף, היעילות של אמצעי הדברה תלויה בתנאי הסביבה ובתנאים של שינויי אקלים קיצוניים היכולת להתמודד עם מחלות עשויה להיפגע.

השינויים הצפויים בטמפרטורות נראים לכאורה מזעריים – חלקי מעלה צלזיוס או מעלה בודדת עד שתי מעלות. האם שינויים כאלה יכולים להשפיע על מחלות צמחים? מסתבר ששינויים לכאורה פעוטים אך בזמן ממושך – שבועות או חודשים, כלומר במשך התפתחות מגפות בשדה, הם יכולים להיות משמעותיים ביותר. לדוגמא, במחקר עם קמחון העגבנייה הודגם ששינויים מכוונים קלים בטמפרטורה (מדרגות של 2 מ"צ) במשך מהלכה של מגפה בצמחים בוגרים השפיעו באופן משמעותי ביותר על חומרת מחלה. בדומה, שינויי טמפרטורת נוף או קרקע קלים שנמדדו בחלקות שדה של בזיל חורפי היו במתאם מובהק עם חומרת מגפות של שלוש מחלות נוף מוגברות לחות: עובש אפור, קשיונה גדולה וכשותית הריחן.

קיימות כבר כמה דוגמאות מתועדות של שינויים במגפות צמחים. הדוגמאות נסקרות ביתר פרוט במאמר בנושא (אלעד י' ובלנק ל' (2021) השפעת שינויי אקלים על מחלות צמחים. בספר תובנות חדשות במחלות צמחים, בעריכת אלעד י', דומברובסקי א', מנוליס-ששון ש' ועזרא ד', הוצאת המחלקה לפתולוגיה של צמחים וחקר העשבים. https://volcaniarchive.agri.gov.il/skn/tu/e51910). לדוגמא, תמותה נרחבת של עצים בצפון אמריקה יוחסה לעליית טמפרטורה ולשינויים במשקעים ורטיבות ועידוד הדבקה בכמה מיני האואומיצט Phytophthora. התרחשות ריקבון שורשים יוחסה לעלייה בממוצע הטמפרטורה בחורף, עליה בחורף בירידת משקעים ופחיתה בקיץ ונטייה לגשמים כבדים יותר מאשר בעבר. ודוגמא נוספת, לאורך חופי אורגון בארצות הברית עלתה טמפרטורת החורף הממוצעת ב 0.2-0.4 מ"צ וגשמי אביב התגברו ב 7-15 מ"מ בעשור מאז 1970. הפטרייה Phaeocryptopus gaeumannii הגורמת לחוורת ופגיעה במחטים של אשוח ופוגעת בגידול העצים הביאה למגפות חמורות מאז תחילת שנות התשעים של המאה שעברה באזור זה. המחלה נמצאה במתאם חיובי עם הצטברות ימי מעלה בחורף ומשך רטיבות העלים באביב ובסתיו. בנוסף, עלית הטמפרטורה הצפויה באזור הפסיפי צפון מערבי בארה"ב הביאו חוקרים להעריך שחומרת המגפות הנגרמות על ידי פטרייה זו עוד תגבר.

נעשים מחקרים לחיזוי מגפות של מחלות בעקבות שינויי אקלים חזויים. מלבד הקשיים בחיזוי אקלימי, לדוגמא מגבלת חיזוי המשקעים, קיימים קשיים מובנים בשילוב מידע ביולוגי עם מודלים אלה וזאת מפני שהשפעת פרמטרים בודדים על מערכת ביולוגית אינה לוקחת בחשבון את כל ההשפעות הא-ביוטיות האפשריות. סביר שהשפעה מסוימת ממסכת על השפעה אחרת וקיימות השפעות אקולוגיות כלליות על מערכות צמח-פתוגן אשר אינן נלקחות בחשבון. סביר להניח שבעתיד ישתנה גם אופן הגידול של צמחים, וייתכנו שינויים אובייקטיבים לא חזויים בזנים ורגישותם ובאמצעים תרבותיים לבקרת פגעים שישפיעו אף הם על מגפות בצמחים. למרות זאת נעשו חיזויים למחלות בגידולים חקלאיים וביערות.

חיזוי שנעשה בתחילת מאה זו כבר התממש בחלקו: שינויי אקלים השפיעו על פיזור גיאוגרפי וחומרה של כיב גבעול (Leptosphaeria maculans) בלפתית בדרום אנגליה. תחילת מגפות הוקדמה בעשרה ימים והחומרה גברה ב 18% בארבעת העשורים האחרונים של המאה ה-20 וזאת במתאם לעלייה בטמפרטורה בעיקר בחורף. הקדמת מגפות כתמת (Cercospora) בסלק בגרמניה הינה כבר בסדר גודל של עד 12 ימים בין 1998 ל 2007, המחלה החמירה והופיעה באזורים צפוניים יותר בעקבות עליית טמפרטורה (Richerzhagen et al., 2011).

התארכות עונת הגידול הצפויה באזורים שונים בעולם היא סיבה עיקרית להחמרת מגפות בגידולים (Menzel and Fabian, 1999) וזאת כתוצאה מעלייה במספר מחזורים במחלות פוליציקליות (מחלות רבות מחזורים) וכתוצאה מהשפעה רבה יותר של מחלות מונוציקליות (בעלות מחזור בודד בעונת גידול).

שלושה מודלים של אקלים חזוי חזו טמפרטורות מתאימות יותר להתפתחות מגפות כשותית הגפן (האואומיצט – ביוטרופ Plasmopara viticola) אבל חזו גם פחות גשם בחודשים מאי-יוני באזור פידמונטה שבצפון מערב איטליה, בעשורים שאחרי 2030. עליית הטמפרטורה תעודד מגפות של כשותית הגפן בשעה שהפחיתה במשקעים לא מפחיתה את חומרת המגפות באותה מידה כי העלייה בטמפרטורה תפצה על הפחתת הרטיבות. Salinari et al. (2006) חישבו שידרשו יותר פעולות הדברה בהשוואה לנהוג בתקופה נוכחית שהינה בסיס להשוואות. בברזיל נערכו סימולציות מגפות עתידיות של חלדון הקפה, מחלה חשובה במטעים, באזורים שונים, על בסיס תקופת הדגירה בין הדבקה להופעת סמפטומים של המחלה ומודלים לחיזוי אקלים בשנות העשרים, החמישים והשמונים של המאה ה- 21. נמצא שמשכי תקופות דגירה קצרות יותר יתרחשו בתקופות האלה אליהן מתייחסת התחזית. בניגוד לכך, מצאו שהתפוצה של מחלת סיגטוגה שחורה הנגרמת על ידי הפטרייה Mycosphaerella fijiensis שמתבטאת בכתמי עלים והינה הרסנית בבננה בברזיל – תצטמצם.

יערות מכסים שטחים נרחבים, כשליש מפני השטח בעולם, לעיתים הם הומוגנים מבחינת מין העץ השולט ביער, לכן מחלות ביער עלולות להתפשט על שטחים נרחבים ולגרום נזקים ניכרים. פרסומים מדעיים מציינים שהפנולוגיה וגידול עצי היער יושפעו משינויי הטמפרטורה, ריכוז פחמן דו חמצני, משקעים ואפילו אירועים קיצוניים שעלולים להתרחש ביתר שאת כך שהמערכת האקולוגית בתחומי היערות תשתנה. סביר שבעקבות שינויים א-ביוטיים ישתנו קצב גידול העצים, הגחה של ניצנים, גודל עלים, קוטר הגזע ועובי הקליפה והתפתחות שורשים. בנוסף תשתנה התפוצה הגיאוגרפית של מיני עצי היער. כל אלה ישפיעו על הופעת מחלות ועל רגישות להן. עצים הסובלים מעקה א-ביוטית עלולים להיפגע גם מגורמי מחלות ביוטיות. מאחר וצפויה בעתיד חשיפה מרובה לעקת יובש, נראה שיעלה גם הסיכוי להדבקה בגורמי מחלות קרקע, מאכלסי פצעים ופתוגנים רדומים בעצה של העץ (Sturrock et al., 2011).

ככלל נראה שבחלק מהמגפות הנגרמות על ידי גורמי מחלה ישתנו מועדי תחילת המגפות והחומרה שלהן וישתנו האזורים הגאוגרפים לתפוצתן. פתוגנים מסוגלים לעבור בין אזורים שונים בקצב מהיר יותר מאשר צמחים ולכן סביר שמגוון המחלות התוקף גידול מסוים ישתנה באזור ספציפי בהתאם לתפוצת הגידול (Elad and Pertot, 2014). בנוסף, רגישות הצמחים למחלות תשתנה בגלל השינויים בתנאים הא-ביוטיים ותשפיע על מגפות.

גורמי מחלה כגון נגיפים וחיידקים מסוימים מועברים על ידי פרוקי רגליים בין צמחים. פעילות וקטורים אלה אשר מעבירים גורמי מחלה עשויה להיות מושפעת אף היא משינויי אקלים. שינויי האקלים ישפיעו על אוכלוסיות החרקים, הישרדות שלהם בין עונות, אוכלוסיות צמחי בר שמאכסנות חרקים, האינטראקציה של גורם המחלה עם החרק ויכולות ההעברה על ידי החרקים, מידת המשיכה של החרקים למאכסנים הצמחיים, פיזורם הגאוגרפי של הווקטורים, זמינות מאחסנים חדשים ומספר מחזורי חיים שמשלימים החרקים.

סיכום ומסקנות

שינויי אקלים שיש להם פוטנציאל להשפיע על הגורמים המעורבים בקיומן של מחלות צמחים נמנים שינויים בטמפרטורות יום ולילה, כמות הטל ומשכו על גבי חלקי צמח רגישים, שינויים בלחות יחסית, כמויות משקעים, פיזורם העונתי ועוצמת אירועי גשם, עצמת רוחות, אירועי קיצון כשיטפונות, חום, קור ויובש קיצוניים ועלייה בריכוז פחמן דו חמצני באוויר. שינויים לא ישירים בצמחים ובסביבתם אשר עשויים להשפיע על רגישות צמחים ועל ההדבקה שלהם על ידי פתוגנים הם עקת מליחות וזמינות מים לצמח, שינויים בממשקי השקיה והזנת צמחים, הידלדלות קרקעות, שינויים פיזיולוגים בצמחים, שינויים במאזנים הורמונליים צמחיים, תהליכי התעוררות פקעים, פריחה, חנטה והבשלה של פירות ושינויים פיזיים ופסיולוגים בנוף ושורשי הצמחים כתוצאה מעלייה בריכוז פחמן דו חמצני.

נראה שבחלק מהמגפות הנגרמות על ידי גורמי מחלות בצמחים ישתנו מועדי תחילת המגפות והחומרה שלהן וישתנו האזורים הגאוגרפים לתפוצתן ויכללו אזורים חדשים אשר בהם הם יתקלו בפונדקאים פוטנציאלים חדשים. התפשטות של פתוגנים לאזורים חדשים יכולה לנבוע גם משינוי בתפוצה של הצמחים הפונדקאים או מהתפשטות ופעילות של וקטורים. יתרחשו תקופות ממושכות יותר בטווח המיטבי של תנאי מיקרו-אקלים מעודדי התפתחות פתוגנים ומגפות ותנאים המאפשרים הישרדות גורמי מחלה בהעדר צמח מאחסן בקיץ או בחורף. נראה ששינויי האקלים יגבירו גם את תאימותם של פתוגנים מסוימים לתנאים החדשים. מגפות של פתוגנים פוליציקלים המושפעות ממספר הדורות בתקופה נתונה כך שככל שעונות גידול יהיו ממושכות יותר כתוצאה מההתחממות הגלובלית כן תימשך זמן רב יותר התרבות הפתוגן והפצתו ויצירת דורות נוספים בדרכי ריבוי אל מיניות ומיניות. בנוסף, רגישות הצמחים למחלות תשתנה בגלל השינויים בתנאים הא-ביוטיים ומידת הוירולנטיות של הפתוגנים יכולה להשתנות אף היא עם התנאים ולהשפיע על מגפות של מחלות צמחים.

מודלים של אקלים חזוי, גידול ומחלות צמחים חוזים החמרה במחלות ובדרישה לאמצעי הדברה באזורים מסוימים בעוד בכמה מערכות צמח-פתוגן אחרות חזויה הקלה בחומרה או בתפוצת המחלה.

מובאות

יוסף י', בהר"ד ע', אוזן, ל', כרמונה י', חלפון נ', פורשפן א', לוי י' וסתיו נ' (2019) שינוי האקלים בישראל מגמות עבר ומגמות חזויות במשטר הטמפרטורות והמשקעים. דו"ח מחקר מס' 4000-0804-2019-0000075, נובמבר 2019 השירות המטאורולוגי 20 עמ' http://ims.gov.il/ims/PublicPDF/ClimateChangeInIsraelReport_20191128.pdf

 

Brosi G. B., McCulley R. L., Bush L. P., Nelson J. A., Classen A. T. and Norby R. J. (2011) Effects of multiple climate change factors on the tall fescue–fungal endophyte symbiosis: Infection frequency and tissue chemistry. New Phytologist 189: 797–805.

Eastburn D. M., DeGennaro M. M., DeLucia E. H., Dermody O. and McElrone A. J. (2010) Elevated atmospheric carbon dioxide and ozone alter soybean diseases at SoyFACE. Global Change Biology 16: 320–330.

Elad Y. and Pertot I. (2014) Climate change impacts on plant pathogens and plant diseases. Journal of Crop Improvement 28: 99-139.

Kobayashi T., Mew T. W. and Hashiba T. (1997) Relationship between incidence of rice sheath blight and primary inoculum in the Philippines: Mycelia in plant debris and sclerotia. Annals Phytopathological Society of Japan. 63: 324–327.

Liarzi O. and Ezra D. (2014) Endophyte-mediated biocontrol of herbaceous and non-herbaceous plants. In: Verma V. and Gange A. (eds), Advances in Endophytic Research, Springer, New Delhi, India, pp. 335-369.

Menzel A. and Fabian P. (1999) Growing season extended in Europe. Nature (London) 397: 659.

Richerzhagen D., Racca P., Zeuner T., Kuhn C., Falke K., Kleinhenz B. and Hau B. (2011) Impact of climate change on the temporal and regional occurrence of Cercospora leaf spot in Lower Saxony. Journal of Plant Disease and Protection 118: 168–177.

Salinari F., Giosuè S., Tubiello F. N., Retorri A., Rossi V., Spanna F., Rosenzweig C. and Gullino M. L. (2006) Downy mildew (Plasmopara viticola) epidemics on grapevine under climate change. Global Change Biology 12: 1299–1307.

Sturrock R. N., Frankel S. J., Brown A. V., Hennon P. E., Kliejunas J. T., Lewis K. J., Worrall J. J. and Woods A. J. (2011) Climate change and forest diseases. Plant Pathology 60: 133–149.

תגובה אחת